Till innehållet

Kommunvelometern mäter cykelfrämjande åtgärder

Härryda kommun deltar i Cykelfrämjandets nationella Kommunvelometer. Kommunen rapporterar årligen in uppgifter om bland annat investeringar i nya cykelbanor och säkerhetshöjande åtgärder för cyklister. I vår kommun finns drygt 13 mil cykelbanor.

Ett barn sitter i en barnstol på en pakethållare på en cykel. Barnet ler. Ryggtavla syns på en pappa som kör cykeln.

Foto: Minstudio, Mostphotos

Syftet med granskningen Kommunvelometern är att mäta och jämföra cykelfrämjandet i vår kommun med andra mindre kommuner och oss själva. Jämförelsen visar förändringar över tid och belyser områden där det finns potential att bli bättre.

Tre områden mäts och utvärderas

Uppgifter som kommunen rapporterar in till Kommunvelometern handlar om infrastruktur för cykling och åtgärder för cykeltrafik, exempelvis säkrare överfarter i korsningar och drift och underhåll av cykelbanor.

Andra områden handlar om information och marknadsföring för att inspirera fler att cykla. Ett tredje område är kommunens organisation och strategi för att främja cyklande.

Kommunvelometern 2024

I år hamnar Härryda på 19 plats bland de 23 småkommuner som deltar i Kommunvelometern. Den bästa småkommunen är Motala kommun.

Härryda kommun är starkare än genomsnittet vad gäller investeringar på nya och säkrare cykelbanor, exempelvis runt skolor. Härryda kommun har drygt 132 kilometer cykelbana, jämfört med 120 kilometer år 2023. Merparten av cykelvägarna ansvarar kommunen för.
Gång- och cykelbanor

Härryda kommun har lägre poäng än genomsnittet vad gäller information och marknadsföring om kommunens insatser för cykling men gör åtgärder för att främja cykling.
Kommunvelometern, resultat Härryda kommun 2024 Pdf, 16.7 MB.(16 MB, Cykelfrämjandet)

Ett exempel är den återkommande tävlingen På egna ben. Elever i mellanstadiet uppmuntras att cykla till skola och fritidsaktiviteter. 2024 hade tävlingen rekord i antalet deltagande skolklasser.

Ingår i ordinarie arbete

Cykelfrämjande åtgärder i Härryda kommun ingår i den ordinarie verksamheten och i övergripande utredningar om hur kommunen kan utveckla olika trafikslag. Exempelvis finns cykelfrämjande planer i mobilitetsutredning för Mölnlycke, som i sin tur är en del av stadsbyggnadsstudien för Mölnlycke.
Trafik- och mobilitetsplan för Härryda kommun Pdf, 533.8 kB.

Härryda kommun arbetar också med planering av gång- och cykelbanor mellan tätorter, ofta i samarbete med Trafikverket.

Härryda kommun har inte en särskild beslutad cykelstrategi och cykelfrämjande är inte ett utpekat insatsområde, vilket ger lägre poäng i Kommunvelometern. En sammanhållen cykelplan för kommunen är på gång.

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-09-19