Färdtjänst
Färdtjänst är särskilt anpassad kollektivtrafik för dig som har en långvarig funktionsnedsättning och därför inte kan resa med vanlig kollektivtrafik. Färdtjänst kan omfatta fritidsresor och regelbundna resor till arbete utbildning, daglig verksamhet och dagverksamhet. Västtrafik kör och planerar färdtjänstresor.

Foto: Anna Grigorjeva, Mostphotos
Tillstånd för att åka färdtjänst
Du behöver ett tillstånd för att åka färdtjänst. Du ansöker om färdtjänsttillstånd i den kommun där du är folkbokförd. Kommunens färdtjänsthandläggare bedömer om du har rätt till färdtjänst. Handläggningstiden är normalt sex veckor.
Ansök om tillstånd för färdtjänst
För att du ska kunna åka med färdtjänst på din fritid behöver du ett tillstånd för det. Du ansöker om färdtjänsttillstånd hos Härryda kommun. Du kan göra en digital ansökan med BankID via dator, smarttelefon eller surfplatta.
Om någon annan person hjälper dig att ansöka är det den personen som ska logga in med sitt eget BankID i den digitala ansökan.
Observera att du behöver ha ett utlåtande från en läkare när du ansöker om färdtjänst.
Du som saknar BankID eller tycker det är svårt med e-tjänsten kan få hjälp med att göra din digitala ansökan. För att få hjälp med en digital ansökan ringer du till kommunen och pratar med någon från kontaktcenter. Kontaktcenter gör den digitala ansökan åt dig.
031-724 61 00 (kontaktcenter)
Ansök om färdtjänst som inte är fritidsresor
Du kan inte ansöka om tillstånd digitalt för färdtjänstresor till dagverksamhet och daglig verksamhet (omsorgsresor). Du kan heller inte ansöka om tillstånd digitalt för färdtjänstresor till arbete och studier.
Dessa ansökningar gör du istället i pappersform och skickar in med brev till kommunen.
Ansök om färdtjänst till arbete, studier, dagverksamhet och daglig verksamhet pdf, 631.7 kB, öppnas i nytt fönster. (blankett för utskrift)
Skicka din ansökningsblankett till:
Härryda kommun
Samhällsbyggnad, färdtjänst
435 80 Mölnlycke
Läkarintyg vid ansökan om färdtjänst
Du ska alltid skicka med ett läkarintyg som styrker din funktionsnedsättning. Om du ska förnya en tidigare ansökan är det dock inte säkert att det behövs ett nytt läkarintyg.
I länken nedan finns en blankett som läkaren kan fylla i.
Läkarutlåtande som blankett pdf, 186.2 kB. (blankett för utskrift)
Om du har ett utskrivet läkarintyg kan du fotografera eller skanna av det och ladda upp filen när du ansöker via e-tjänsten Ansök om färdtjänst för fritidsresor. Du kan även skicka in ett ifyllt läkarintyg med vanlig post:
Härryda kommun
Samhällsbyggnad, färdtjänst
435 80 Mölnlycke
Om du har fått ett digitalt läkarintyg genom 1177 Vårdguiden Länk till annan webbplats. så kan du ladda upp det direkt i din e-tjänstansökan.
Handläggning av ansökan om färdtjänst
Trafikverksamheten i Härryda kommun handlägger din ansökan om färdtjänst och lämnar ett beslut på din ansökan. Räkna med att det tar cirka 6 veckor att handlägga din ansökan. Om handläggaren har frågor gällande din ansökan hör handläggaren av sig till dig.
Beslutet om färdtjänst skickas hem till dig. Kommunens beslut kan överklagas hos en allmän förvaltningsdomstol.
Hit kan du åka med färdtjänst
Det är Västtrafik som kör och planerar färdtjänstresor. Färdtjänstresor kan göras inom ett begränsat geografiskt område. Du som bor i Härryda kommun och har ett färdtjänsttillstånd kan åka färdtjänst till 18 kommuner i Härryda kommuns färdtjänstområde.

18 kommuner inom färdtjänstområdet
- Ale
- Alingsås
- Bollebygd
- Borås
- Göteborg
- Härryda
- Kungsbacka
- Kungälv
- Lerum
- Lilla Edet
- Mark
- Mölndal
- Orust
- Partille
- Stenungsund
- Tjörn
- Vårgårda
- Öckerö
Använd riksfärdtjänst utanför färdtjänstområdet
Om du ska resa till en kommun utanför färdtjänstområde kan du ansöka om riksfärdtjänst hos Härryda kommun. Om du ska resa mellan två kommuner utanför färdtjänstområdet är det också riksfärdtjänst som du ska ansöka om.
Ansök om riksfärdtjänst
Beställ färdtjänstresa med Västtrafik
Du beställer en färdtjänstresa av Västtrafik. Du kan beställa din resa tidigast 14 dagar före önskad avresa. Du kan resa med färdtjänst alla dagar mellan klockan 05.00 på morgonen och klockan 02.00 på natten.
Beställ resa genom att ringa Västtrafik
Telefon: 020-91 90 90
Vardagar klockan 6–22
Helgdag klockan 8–22
Beställ resa via appen "Västtrafik boka resa"
Du kan också beställa en färdtjänstresa via appen ”Västtrafik boka resa”:
vasttrafik.se/bokaresa Länk till annan webbplats.
Avgifter för färdtjänstresor
Härryda kommuns färdtjänsttaxa är beslutad av kommunfullmäktige. Varje år görs en indexjustering av taxorna.
Avgifter för färdtjänst till och från Härryda kommun från 1 oktober 2025
Taxa för färdtjänst från 1 oktober 2025 pdf, 612.6 kB, öppnas i nytt fönster. (för utskrift)
Sjukresa
Observera att en sjukresa inte är en färdtjänstresa – det går inte att åka färdtjänstresa till och från sjukvård. Västra Götalandsregionen ansvarar för sjukresor. Klicka på länken för att läsa mer om sjukresor.
Sjukresor i Västra Götaland (1177.se) Länk till annan webbplats.
Längre ner på denna webbsida finns mer information om sjukresa.
Färdtjänsttillstånd kan användas som reseintyg för sjukresa med taxi
En sjukresa är en resa mellan ditt hem där du är folkbokförd, och en vårdgivare. Det kan vara exempelvis en läkare, sjukgymnast eller tandläkare. Färdtjänstresa eller riksfärdtjänst får inte användas vid någon typ av sjukresa.
Ett kommunalt färdtjänsttillstånd kan fungera som reseintyg för sjukresa med taxi om det blivit registrerat hos Sjukreseenheten. För att det ska bli registrerat måste du skicka en kopia av ditt färdtillstånd dit.
Behöver du en kopia på ditt färdtjänsttillstånd? Kontakta kontaktcenter: 031-724 61 00
Sjukresor hanteras av Västra Götalandsregionen (VGR). Om du har frågor som gäller sjukresor ska du ringa till regionens kundtjänst eller klicka på länken nedan för att komma till deras webbsida:
Telefon:
010-47 32 100
Information om sjukresor:
VGR:s information om sjukresor Länk till annan webbplats.
Vanliga frågor och svar om färdtjänst
Orterna som ingår i Härryda kommuns färdtjänstområde är:
Ale, Alingsås, Bollebygd, Borås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mark, Mölndal, Orust, Partille, Stenungsund, Tjörn, Vårgårda och Öckerö.
Resor utanför färdtjänstområdet ska du boka med riksfärdtjänst.
Riksfärdtjänst Länk till annan webbplats.
Ja, när du ansöker om färdtjänst kan du ta hjälp av någon annan person. Kontaktcenter har också möjighet att hjälpa dig via telefon eller besök.
Se Kontakt nedan.
- namn, personnummer, telefonnummer.
- var du vill åka från och till.
- när du vill åka och vara framme.
- om någon reser med dig.
- om du har något förflyttningshjälpmedel.
- om det är en fritidsresa eller en resa till arbete eller utbildning.
Du kan avboka eller ändra din resa senast en timma innan resan ska påbörjas. Använd Västtrafiks telefon, webb eller app.
- Var på plats i tid. Fordonet väntar inte på dig.
- Visa legitimation för föraren.
- Kom ihåg att avboka din resa om du ändrar dig.
Du måste vara beredd på att vänta på färdtjänstfordonet i 10 minuter. Om fordonet inte kommit efter 10 minuter, ring 020-91 90 90.
Du kan betala med antingen kontanter eller bankkort. Du betalar din färdtjänstresa i fordonet innan resan startar.
Föraren hjälper dig.
Du kan få hjälp av föraren med att ta dig till och från porten och ta dig i och ur fordonet.
Föraren kan också hjälpa dig med att få på och av säkerhetsbältet samt ta hand om förflyttningshjälpmedel och bagage.
Ja, du får ta med dig det hjälpmedel, till exempel rullator och rullstol, som du behöver för att genomföra din resa.
Du kan också ta med dig bagage som motsvarar två matkassar eller en resväska.
Ja, för att ha med en ledsagare på resan måste det finnas beviljat i färdtjänsttillståndet. Ledsagaren åker gratis och ska alltid påbörja och avsluta sin resa på samma adress som du och inte själv ha färdtjänsttillstånd.
Du får ta med dig en eller flera medresenärer i mån av plats. De ska alltid påbörja och avsluta resan på samma adress som du och betalar avgift för sig själva enligt färdtjänsttaxan.
Ledar- och assistanshundar samt mindre sällskapsdjur får följa med utan kostnad.
Färdtjänsttillståndet ger normalt rätt till 30 enkelresor per månad men antalet kan prövas individuellt.
Ja, för arbets- eller utbildningsresor krävs ett särskilt tillstånd som utfärdas av kommunens trafikhandläggare efter individuell prövning.
Blankett för ansökan om särskilt tillstånd för arbets- och utbildningsresor:
Ansökan om särskild kollektivtrafik - färdtjänst pdf, 631.7 kB, öppnas i nytt fönster. (pdf för utskrift, 632 kB)
Du betalar i efterhand med månadsfaktura för dina arbets- eller utbildningsresor.
Ja, för resor till dagverksamhet och daglig verksamhet krävs ett särskilt tillstånd som utfärdas av kommunens färdtjänsthandläggare efter individuell prövning.
Blankett för ansökan om särskilt tillstånd för resor till dagverksamhet och daglig verksamhet:
Ansökan om särskild kollektivtrafik - färdtjänst pdf, 631.7 kB, öppnas i nytt fönster. (pdf för utskrift, 632 kB)
Du betalar i efterhand med månadsfaktura för dina resor till dagverksamhet eller daglig verksamhet.
Broschyren "Bra att veta om färdtjänst"
Här hittar du en broschyr som kortfattat beskriver hur du bokar färdtjänst och vad som är bra att veta innan du ska boka färdtjänst, med mera.
Bra att veta om färdtjänst pdf, 2.5 MB. (broschyr för utskrift, 2,5 MB)
Servicegaranti
Beslut om färdtjänst och riksfärdtjänst inom sex veckor
Trafikverksamheten fattar beslut inom sex veckor efter att din kompletta ansökan om färdtjänst eller riksfärdtjänst kommit in.
Anser du att vi inte uppfyller garantin ska du så snart som möjligt anmäla detta via e-tjänsten. En ansvarig för verksamheten kommer sedan att kontakta dig för att följa upp det som hänt och hur vi kan lösa situationen. Dina synpunkter är en viktig del i vårt förbättringsarbete.
Om du har frågor om servicegarantin kan du höra av dig till kommunens kontaktcenter på e-post kommun@harryda.se eller telefon 031-724 61 00.
Våra servicegarantier ska förtydliga kommunens konkreta ambitioner inom olika områden. Om kommunen inte uppfyller en garanti i ett enskilt fall innebär det inte att kommunen medger att vi har gjort fel i juridisk mening.
Härryda kommuns servicegarantier
Frågor som gäller färdtjänst
031-724 61 00 (kontaktcenter)
Boka färdtjänst
Vardagar klockan 6.00-22.00
Helgdag klockan 8.00-22.00
Synpunkter på färdtjänst
