Till innehållet

Trygghetstelefon

Med en trygghetstelefon (trygghetslarm) kan du kan larma om hjälp när som helst på dygnet om något akut skulle hända dig i din bostad.

trygghetstelefon

Ansökan

Du som beviljas trygghetstelefon har oftast någon sjukdom, funktionsnedsättning och/eller att du känner dig otrygg. Med trygghetstelefonen kan du komma i kontakt med personal dygnet runt. För ansökan eller uppsägning av trygghetstelefon kontaktar du en omsorgshandläggare.
Kontaktuppgifter omsorgshandläggare

Installation

Efter att du ansökt och beviljats insatsen trygghetstelefon, kontaktar kommunens larmansvariga dig och tillsammans bestämmer vi en tid att installera trygghetstelefonen. Vid installationen råder vi dig att kontakta ditt försäkringsbolag, då villkoren för hemförsäkringen kan skilja sig åt när du lämnar ut nycklar till din bostad.

Kan jag få trygghetstelefon om det saknas fast telefonlinje?

Ja, du behöver inte ha fast telefoni för att ha trygghetstelefon. Vi installerar digitala trygghetstelefoner med SIM-kort som kommunicerar via mobilnätet.

Så här fungerar trygghetstelefonen

Vid installationen visar personalen hur trygghetstelefonen fungerar. Du får en bärbar knapp som du bär som ett armband eller halsband. När du behöver hjälp trycker du på knappen och larmet går då till en larmmottagning. När personal på larmmottagningen tagit emot larmet kan ni kommunicera via larmapparaten. Personal på larmmottagningen kan kontakta hemtjänsten om du behöver hjälp. Om du tryckt på knappen och personalen på larmmottagningen inte kan höra dig, kontaktas alltid hemtjänsten som kommer hem till dig för att kontrollera vad som hänt. Din trygghetstelefon fungerar inne i din bostad, men inte utomhus.

Digitalt lås och nyckel till din bostad

Alla som beviljas trygghetstelefon får ett så kallat digitalt lås monterat på sin ytterdörr. Det är en teknisk lösning som gör att hemtjänstpersonalen använder en digital nyckel för att öppna din dörr när du larmat. Låset innebär ingen skillnad för dig - du öppnar och låser med din nyckel precis som vanligt. Det gäller även nycklar som eventuella anhöriga har.
Digitala lås

Du behöver även lämna en fysiskt nyckel till hemtjänstens personal. Denna nyckel förvaras i ett säkerhetsskåp och används endast om det digitala låset är ur funktion.

Störningar och kontroll

Vi kan inte garantera att trygghetstelefonen alltid fungerar, men vi får signaler om din trygghetstelefon inte fungerar som den ska. Trygghetstelefonen är beroende av mobilnätet samt elnätet för att fungera. Om det saknas mobiltäckning söker trygghetstelefonen andra telemaster och blir det strömavbrott har trygghetstelefonen en batterifunktion som räcker i 48 timmar. Vid långvarig störning gör hemtjänsten en bedömning och kontaktar dig för information och alternativ lösning.

Kontroll av trygghetstelefonen

Trygghetstelefonen sänder ut signaler med jämna mellanrum vilket gör att vi har god kontroll på funktionerna i trygghetstelefonen. Vi får meddelande om något fel uppstår, och hemtjänsten åtgärdar uppkomna fel, i den mån det är möjligt. Du debiteras inga kostnader för kontrollfunktioner.

Avgift

Vad trygghetstelefon kostar hittar du under "trygghetsinsats" på sidan: Avgifter för äldre och funktionshindrade med insatser enligt socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen

Byte av trygghetstelefoner 2023

Härryda kommun byter leverantör under 2023 från Tunstall till SOS Alarm. Det innebär att alla trygghetstelefoner/larm kommer att bytas. För dig innebär det ingen skillnad, den nya trygghetstelefonen fungerar på samma sätt som den du har idag, och din avgift påverkas inte.

Du kommer i god tid innan bytet att få information från kommunen om hur bytet kommer att gå till. Vi startar i de östra delarna i kommunen i början av maj och jobbar oss sedan västerut. Alla befintliga larm beräknas vara utbytta i slutet av november.

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-01-02