Till innehållet

Varma nordiska vänskapsvindar på Vinga

Som tidigare berättats på Pedagog Härryda deltar Furuhällsskolan i ett nordiskt projekt kallat Hela Norden läser, inom programmet Nordplus Junior. I projektet deltar skolor från Färöarna, Norge och Åland och lärarna samarbetar genom projektresor där de tar del av varandras kultur, visar goda exempel på undervisning i respektive skolor och har ett gemensamt läsprojekt med eleverna.

Bild på vackra akrylmålningar med motiv från havet inspirerade av låten Balladen om briggen Bluebird av Hull.

Elever i klass 6A och 6B målade vackra akrylmålningar med motiv från havet inspirerade av låten Balladen om briggen Bluebird av Hull.

Nu var turen kommen till ett besök hos oss på Furuhällsskolan i Mölnlycke. Eftersom närheten till, och vikten av, havet visat sig vara gemensam för samtliga skolors regioner valde vi att temat för träffen och elevernas arbete skulle vara Evert Taube. Känner de till honom i våra grannländer? Ja, det gör de! Vi fick veta att Evert Taubes visor finns översatta till både färöiska och norska och det visade sig vara ett mycket passande tema.

Fokus på fritidshemmet

Nu var det dock inte bara Taube som sverigeträffen handlade om, utan det var fokus på fritidshemmet eftersom vi är mycket stolta över att ha en oerhört välfungerande verksamhet som omfattar elevens hela skoldag, från morgon tills de går hem. Vi tillbringade därför en hel dag på Furuhällsskolan där Lena Persson och Jacob Runnerström, båda lärare i fritidshem, med hjälp av ett par elever i årskurs 3, berättade hur en vanlig vecka på fritids ser ut. Våra besökare fick en genomgång i både ord, bild och utställning samt fick även besöka de olika fritidsavdelningarna under eftermiddagen. Något som våra nordiska kollegor lyfte fram var hur positiva eleverna var till att prata med besökarna och hur gott de pratade om sin skola.

Vi kan ju inte ha Taubetema utan att besöka Vinga. Därför hade vi bokat in oss där för övernattning och fortsatta projektdiskussioner. Vädret visade sig från sin bästa sida och vi kunde känna historiens vingslag då vår guide berättade både fakta och anekdoter om Taube och ön.

Tema Taube

Hur kan man arbeta med tema Evert Taube? Tja, det tog nästan inte stopp på idéer trots utmaning med nationella prov och kort tid mellan projektträffar och därmed begränsad arbetstid för klasserna. I Sverige utgick klass 6B från en dokumentär om Taube. Hur var det att leva i Sverige på hans tid? Eftersom Taube var konstintresserad kopplades bildämnet på temat och eleverna målade otroligt vackra akrylmålningar med motiv från havet efter att ha lyssnat på Joakim Thåströms gripande version av Briggen Blue Bird av Hull.
Eleverna skrev fakta om Taube, lyssnade på och sjöng visor, analyserade texter och läraren Katarina Malmbratt konstaterade att många i klassen har en relation till havet och känner till Vinga.

På Åland hade årskurs 5 arbetat på många sätt och kopplat flera skolämnen. Något vi alla fastnade för var elevernas versioner av black out poetry där de fått varsin låttext och skapat poesi genom att svärta bort ord så att de som blev kvar bildade en ny dikt. Dessutom hade eleverna sedan skapat musik och Evert Taube-inspirerat pratsjungit in sina alster.

På Färöarna valde de att koncentrera sig på Byssan Lull och tog hjälp av en på ön känd vissångare/författare, tillika lärare på skolan, för att översätta visan. Eleverna arbetade mycket med att jämföra svenska och färöiska och ska fortsätta med tema Taube ett tag till.
Norge hade ett intressant grepp där de bland annat fokuserade på hur Taubes och tidens kvinnosyn var jämfört med idag.

Våra åtta besökande kollegor var eniga i hur fantastiskt det var att få ta del av svensk kultur och se något en vanlig turist kanske missar samtidigt som de fick besöka skolan och få en inblick i den. Att vi blir inspirerade av att dela med oss av våra arbetssätt råder ingen tvekan om. Snart ska eleverna träffa varandra digitalt och berätta för varandra om sina Taubearbeten.

Deltagarna ståendes i en trapp.

Fortsättningen

Nästa gång vi möts, i Köpenhamn, blir den sista träffen för det här projektet. Då ska vi utvärdera, arbeta med slutrapport och kanske planera ett nytt projekt där vi får utveckla vårt samarbete ytterligare. Vi ska även hinna med studiebesök och på det sättet få inspiration även från vårt närmsta södra grannland då vi inte lyckades hitta en dansk skola som medverkar i projektet.
Fortsättning följer...

Tidigare artikel om projektet

Kontakt

Johanna Lagnevall, rektor F-3 på Furuhällsskolan

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2023-12-20