Marta Tashevska
En gång i månaden presenterar Pedagog Härryda en intressant profil från våra verksamheter. Denna gång möter vi Marta Tashevska, förskollärare på Hulelyckans förskola i Mölnlycke.
Vad betyder Sveriges bästa skola för dig?
– Först och främst att vi har trygga och glada barn samt en engagerad personal som har förutsägningar att lyfta och stötta varje barns individuella behov. Det är även en skola där alla barn ges utrymme att synas och höras. Det är Sveriges bästa skola för mig.
Är det någon byggsten inom Sveriges bästa skola som ni arbetar extra med just nu?
– Vi arbetar kontinuerligt med alla byggstenar i Sveriges bästa skola på vår förskola. Efter somrarna börjar det nya barn på förskolan och vi har många inskolningar. Då ändras gruppdynamiken ganska mycket, så i början av varje termin jobbar vi extra med trygghet och relationsskapande. För att skapa förutsättningar för lärande och utveckling så behöver vi arbeta med tryggheten och att barnen ska få bra relationer med de andra barnen och med oss pedagoger. Så trygghet och relationer jobbar vi lite extra med.
Kan du ge några exempel på hur ni arbetar för att skapa trygghet och goda relationer med barnen?
– Vi lägger stor vikt på inskolningen. Den är viktig för barnen, vårdnadshavarna och för oss pedagoger. Efter inskolningsveckorna när vi har observerat barnen, barngruppen och sett vilka intressen barnen har så delar vi in gruppen i mindre grupper. Det ger större utrymme för barnen och det blir lättare för dem att vara delaktiga i verksamheten.
Vi jobbar även med ett lågaffektivt förhållningssätt. Det innebär att vi genom ett tryggt, lugnt och positivt bemötande minskar stressen och utmanande beteenden hos barnen.
Vad är det bästa med ditt arbete?
– Det bästa med mitt jobb är relationerna med barnen och alla möten med dem. På förskolan har vi möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi får vara med och ge barnen förutsättningar och lärande som de har med sig vidare i livet. Även friheten som vi pedagoger har när vi väljer hur vi ska lägga upp undervisningen är bra. Vi har våra styrdokument att förhålla oss till men aktiviteterna som vi gör är kopplade till barnens intressen.
I din yrkesroll, vad tycker du är extra viktigt i mötet med barn?
– Bemötandet och förhållningssättet som man har som pedagog är viktigt. Det är även viktigt att vara lyhörd för det barnet ger uttryck för och att man har tilltro till barnen och deras förmåga. Det är också viktigt att visa för barnen att det de uttrycker är meningsfullt, då skapar man goda relationer med barnen och då är de trygga med oss.
Vilket lärande är du inne i för tillfället? Både för egen del och tillsammans med kollegor och i syfte att utveckla verksamheten på förskolan?
– Alla barn ska ha möjlighet att kunna uttrycka sina känslor och tankar. En god kommunikation skapar delaktighet och bidrar till det. Bilder och tecken är viktiga stöd till alla barn i de processerna. Jag lägger därför en stor del av min fritid på att lära mig mer om alternativt och kompletterande kommunikationssätt, bland annat för att kunna organisera lärmiljöer på förskolan med bilder som stöd. Alternativ och kompletterande kommunikation är ett stöd när talet inte räcker till. Det är också ett stöd när barnet har svårt att förstå ett talat språk.
På förskolan jobbar vi även med Sven Persson och relationell pedagogik.
Vad ska du göra efter denna intervju?
– Jag slutar för dagen efter intervjun och kommer att fortsätta mitt arbete med barn fast på hemmaplan. Sen blir det pannkakor till middag.
Samlingssida för månadens profil
Här hittar du månadens profiler.
Samlingssida för månadens profil