Till innehållet

Hanna Ranner och Susanne Sylvan

Vanligtvis presenterar Pedagog Härryda en intressant profil i månaden från våra verksamheter. Denna gång presenterar vi två, Hanna Ranner, enhetschef barn- och elevhälsan samt Susanne Sylvan, enhetschef medicinsk elevhälsa samt verksamhetschef HSL insatser i förskola, skola och gymnasiet.

Bild på Hanna Ranner och Susanne Sylvan

- Kontakta oss om det är någonting som ni behöver hjälp, stöttning eller vägledning i rörande barn- och elevhälsa, säger Hanna Ranner och Susanne Sylvan.

Vad betyder Sveriges bästa skola för dig?

– För mig betyder det att vi ska ge alla elever i Härryda kommun en skola som är den bästa för dem utifrån deras behov och förutsättningar. Varje elev ska få den stimulans och det stöd som hen behöver för att utvecklas så långt det är möjligt mot utbildningens mål, säger Hanna Ranner, enhetschef barn- och elevhälsan.

– Jag tänker nästan likadant, med tillägget att alla förskolor och skolor bör ha en hög och likvärdig kvalitet. Vi ska tillsammans skapa så bra förutsättningar som möjligt för lärandet och eleverna så att de ska kunna nå sina mål och sin fulla potential, säger Susanne Sylvan, enhetschef medicinsk elevhälsa samt verksamhetschef HSL insatser i förskola, skola och gymnasiet. 

Vilken byggsten inom Sveriges bästa skola arbetar ni med just nu?

– För mig så kommer alla byggstenar in i det arbetet som jag och vi inom barn och elevhälsa arbetar med. Ut emot skolorna arbetar vi just nu med kvalitet i undervisningen, stöd och stimulans, relationer samt trygghet på olika sätt och i olika processer. Inom vår enhet, barn- och elevhälsa, är vi just nu i uppstarten kring det systematiska kvalitetsarbetet och hur vi kan arbeta med mål och strategier, indikationer och hur vi gemensamt kan arbeta med kvalitet inom enheten och i våra olika team. För mig som ledare och i mitt ledarskap är också just den byggstenen viktig att hela tiden ha med mig, dels utifrån hur det ska vara hållbart över tid men också hur jag kan skapa den infrastruktur i enheten som gör att det blir tydligt för medarbetarna vart vi är på väg och hur vi arbetar för att nå målen, säger Hanna Ranner.

– Jag håller med Hanna, i mina enheter har vi tre byggstenar som vi fokuserar mer på och det är barn- och elevhälsa med stöd och stimulans. Sen har vi har byggstenen trygghet som vi har jobbat mycket med och det är även den byggsten som skolsköterskorna jobbar mycket med genom att ha sina hälsosamtal för att på så sätt bidra till att öka tryggheten för eleverna i sin skolmiljö samt så att eleverna känner att de har förtroende för att gå till skolsköterskan och få ett tryggt bemötande. Vi jobbar också med kvalitet och utveckling i det systematiskt kvalitetsarbete som även skolsköterskorna fortlöpande arbetar med, säger Susanne Sylvan.

Vad är det bästa med ditt arbete?

– Det bästa med mitt arbete är att få stötta och se till att skolsköterskorna har de verktyg, rutiner och mallar som de behöver för att kunna stötta eleverna och personalen på skolorna. Då kan de bidra till att ge förbättrade förutsättningar i det dagliga arbetet. För mig är det också superviktigt att vi är tillgängliga för att kunna svara på frågor, stötta och bistå rektorer och skolsköterskor, säger Susanne Sylvan.

– Det roligast med mitt jobb det är att göra skillnad för barn och elever både på organisationen, grupp och på individnivå. Att få samarbeta med personal som bär på mycket kunskap inom elevhälsa och undervisning. Att få arbeta med att utveckla undervisningen för alla barn och elever tillsammans med rektorer, övrig personal i elevhälsa och tillsammans med personalen ute på skolorna och förskolorna oavsett om barnet/eleven är i behov av stimulans, extra anpassningar eller särskilt stöd för att nå ännu längre i sin kunskapsutveckling. Jag får själv lära och utvecklas hela tiden i att försöka hitta rätt väg när det inte alltid är givet vilken väg vi ska ta, säger Hanna Ranner.

Hanna fortsätter:

– Jag får även vara med och fundera, testa och utvärdera tillsammans med all kompetent personal runt omkring mig. Ibland det blir inte helt rätt första gången och då får vi tänka vidare, tänka om, tänka nytt, allt för att hitta rätt väg. Det är nog det som är det bästa med mitt arbete att kunna bidra till att vända svåra förutsättningar till något bättre för våra elever och att få vara med och arbeta på olika nivåer för att ge alla elever rätt förutsättningar att utvecklas.

Vad tycker du är extra viktigt i mötet med eleverna i den mån du träffar dem?

– Jag försöker uppmärksamma, möta och prata med elever när jag åker ut till skolorna för att träffa skolsköterskorna. När jag är på skolorna möter jag elever och personal i korridoren och då är det jätteviktigt för mig att stanna och prata lite, säger Susanne Sylvan.

– Jag tycker att själva mötet med eleverna är avgörande även om jag inte längre träffar eleverna så mycket i min nuvarande roll. Det är viktigt att vi kommer ihåg barnets/elevens röst och att lyssna in dem. Vi behöver ha ett relationellt förhållningssätt och låta barnet/eleven vara delaktig i undervisningen och i sitt lärande. Just nu så ligger det inte så nära i min roll att träffa barn och elever men för mig i min tidigare roll först som specialpedagog och sen rektor har det varit något som har varit väldigt viktigt för mig, just elevens delaktighet och att låta elevens röst bli hörd, säger Hanna Ranner.

Finns det något ni vill säga till alla ute i kommunens verksamheter?

– Tänk på att vi finns! Det är jätteviktigt med ett gott samarbete. Kontakta oss om det är någonting som ni behöver hjälp, stöttning eller vägledning i, avslutar Hanna och Susanne.

Samlingssida för månadens profil Länk till annan webbplats.

Kontakt

Hanna Ranner, enhetschef barn- och elevhälsan 

Susanne Sylvan, enhetschef medicinsk elevhälsa samt verksamhetschef HSL insatser i förskola, skola och gymnasiet

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2023-10-30