Till innehållet

Textilslöjd årskurs 3-6 med spännande och anpassade uppgifter

Varje termin grovplanerar jag undervisningen i textilslöjd. Eleverna och jag läser och pratar om det noga i början av terminen så eleverna får veta förmågor att utveckla och konkret vad vi ska göra. Eleverna är med och tycker och tipsar om vad vi ska producera inom varje hantverksteknik.

Årskurs 4

I årskurs 4 arbetar vi den här terminen med momenten garnteknik, handsömnad, maskinsömnad och teori. Inom varje moment skriver jag konkret vad vi ska göra för produkt och vilka förmågor vi utvecklar. I exempelvis maskinsömnad, repeterar vi symaskinen och hur man hanterar den. Alla gör en kudde i lappteknik. Då använder vi spillbitar och pratar om hållbarhet.

De sista 10 minuterna på varje lektion plockar vi undan och städar. Eleverna skriver också en liten kort utvärdering om vad de har gjort och lärt sig under lektionen och hur de ska starta nästa veckas lektion. Det är viktigt att eleverna använder begrepp och fackuttryck så att de befäster teorin.

Terminsplanering årskurs 4, Hällingsjöskolan

Grovplanering

Anledningen till mitt sätt att använda grovplaneringar är att jag vill kunna konkretisera läroplanen, LGR22, samt kursplanen i slöjd för eleverna så att de förstår vad de ska göra och lära sig. Jag tycker att jag får med mig eleverna och skapar intresse och nyfikenhet hos dem när de är delaktiga i planeringen. Alla planeringar sitter på väggarna i klassrummen. De läggs också ut på Unikum där föräldrar, rektorer, berörda kollegor och eleverna själva kan läsa och ta del av hur terminen i textilslöjd kommer att se ut i stora drag.

Grovplaneringarna underlättar också för mig när jag gör inköp och detaljplanerar lektioner. Jag arbetar på tre olika skolor och har elever i flera åldrar, från årskurs 3 till årskurs 6 samt i grundsärskolan. Förutsättningarna är olika på skolorna, därför behöver jag en särskild och anpassad grovplanering för varje grupp, till och med olika grupper i samma årskurs. Jag ser progression och att moment och tekniker bygger på varandra. Planeringarna sparar i sin tur tid därför att eleverna inte behöver göra om tekniker flera gånger.

Årskurs 3 på Lunnaskolan gör en liten tavla och en filtmaskot, de använder efterstygn och kaststygn – de allra enklaste och första sätten att sy för hand.

Terminsplanering Lunnaskolan årskurs 3

I årskurs 4 och 5 tränar eleverna på fler och lite svårare broderistygn allt eftersom och de får tillsammans med mig välja alster. Jag brukar tipsa dem också för att få lagom svårighetsgrad.

I sjätte klass måste alla klara av att sy med korsstygn för att uppnå målen och få betyg för första gången. I början av tonåren kan det vara lite utmanande med motivationen för broderi och korsstygn. Därför hittar vi på alster som är aktuella och intressanta för eleverna, senast gjorde vi ett SMS eller en text från Snapchat.

Terminsplanering Härrydaskolan årkurs 6

Om mig

Sen 2,5 år tillbaka arbetar jag som textillärare i Härryda kommun. Jag undervisar på tre olika skolor, Lunnaskolan i Landvetter, Härrydaskolan och Hällingsjöskolan. På alla skolor har jag elever i flera olika åldrar. Jag träffar varje grupp en gång i veckan, oftast i 80 minuter. Varje elev har textilslöjd en termin och trä- och metallslöjd den andra terminen på ett läsår.

Varje läsår undervisar jag ca 260 elever. Det är fantastiskt att få arbeta med ett av mina största intressen, och att få kombinera det med att jobba med barn och ungdomar. Förutom textillärare är jag också grundskolelärare med inriktning Matte/NO och jag har jobbat som klasslärare i årskurs 4-6 i 25 år innan jag återkom som textillärare. Jag stormtrivs med mina skolor, kollegor, elever och med mitt arbete!

Ändrade kursplaner i slöjd

Hos Skolverket kan du läsa om ändringar i kursplanerna som började gälla höstterminen 2022.
Skolverket Länk till annan webbplats.

Bild på korsstygnsmaterial som elever gjort som en SMS-konversation.

Kontakt

Eva Pettersson, textillärare

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2023-12-20