Till innehållet

Systematiskt kvalitetsarbete på Krokens förskola

Krokens förskola arbetar med läroplanen i fokusområden. Anledningen till att vi har valt att dela upp läroplanen i olika fokusområden i det systematiska kvalitetsarbetet grundar sig i Christian Eidevalds tankar kring hela barnet – hela förskoletiden.

Pedagog hjälper två barn.

Enligt Eidevald har förskolan fem år på sig att ge alla barn möjlighet att närma sig alla mål i förskolans läroplan. Vi upplever att vi kan ge barnen ett fördjupat lärande när vi koncentrerar oss på att dokumentera och analysera delar av läroplanen, beroende på vilken åldersgrupp vi möter i det dagliga arbetet. Vi ser också en vinst i pedagogernas arbetsmiljö då det komplexa uppdraget i förskolan blir hanterbart när vi stöttar varandra kollegialt.

Fördjupade analyser

Vi arbetar hela tiden med alla områden i vårt styrdokument, men vi dokumenterar och analyserar enbart de delar som ligger i fokus för den åldersgrupp vi undervisar i. Detta gör att det blir mer fördjupade analyser i kvalitetsarbetet kring den undervisning vi erbjuder barnen, vilket vi ser gynnar barnens lärande och utveckling.

Med fördjupade analyser syftar vi på att det vi analyserar är mer än bara det görande som sker i undervisningen. Det handlar om att vi analyserar vår roll som pedagoger; Har vi varit lyhörda för barnens intressen och deras frågeställningar? Har vi erbjudit olika metoder för lärande så som litteratur, estetiska uttrycksformer, digitala verktyg m.m. Hur har vårt förhållningsätt bidragit till att ge barnen utrymme att föra undervisningen vidare på deras villkor.

När vi delat upp läroplanen på det sätt vi gjort så innebär det att vi bara behöver fokusera på ett visst antal läroplansmål åt gången och att vi kan utgå från dessa mål i våra reflektioner och i analysen.

Hur har vi delat upp målen i läroplanen?

Vi har delat upp läroplanen i fem fokusområden. De som undervisar barnen som är mellan 1 - 2 år dokumenterar hur vi arbetar med socialt samspel. När barnen börjar på förskolan så är det inte alla barn som har ingått i ett större sammanhang. Detta gör att det är av vikt att visa på hur vi agerar när vi är tillsammans med andra i tidig ålder; Vilka normer och värden som är grundpelare för att kunna bli en god världsmedborgare.

De som arbetar med barnen som är mellan 3 - 4 år har fokus på språk och matematik och de som arbetar med de äldsta barnen fokuserar på naturvetenskap och teknik.

När vi började med detta format av det systematiska kvalitetsarbetet hade vi först naturvetenskap och teknik som fokus för de barn som var mellan 3–4 år. Vi insåg dock efter ett tag att det vara en utmaning att få till de fördjupade frågeställning och hypoteser som vi ansåg är av vikt att få barnen att ställa, för att få till en givande undervisning. Därför valde vi att byta och dokumentera språk och matematik med barnen i åldern 3 - 4 år i stället.

Avslutning

Det här sättet att driva systematiskt kvalitetsarbete upplever vi har gjort skillnad i såväl barns utveckling som lärande och även ökat alla pedagogers förmåga att genomföra en fördjupad analys. Vi upplever att vi på det här sättet gör barnens tid på förskolan mer motiverande och utmanande, då såväl förskolans lärande miljöer och undervisning kan ske i progression som följer varje barns utveckling och lärande.

Kontakt

Katarina Hult, rektor Krokens förskola

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2023-12-19