Till innehållet

Studiebesök i Reggio Emilia

Under en vecka i maj hade nyfiken pedagog och nio andra kollegor (pedagoger, hälsoteam, pedagogista och rektor) den stora ynnesten att få komma till Bassa Reggiana för att ta del av det som vi ofta kallar Reggio Emiliainspiration.

Bild på en lärmiljö på förskolan i Italien.

En högre mening

Magiska miljöer mötte oss, liksom passionerade och inspirerande pedagogistor, som guidade oss runt både i miljön men också i filosofin. Det går inte att beskriva i ord det som hjärtat fick lov att uppleva. Mina kollegor och jag överväldigades av känslor över insikten att det finns en högre mening med vårt pedagogiska arbete. Våra kollegor i Italien tampas med liknade dilemman som oss i sin vardag, dilemman och frågor som rör ekonomin, organisation, dokumentation med mera.

Förskolan har en plats i det offentliga rummet och förskolans status är hög. De har lyckats länka sig samman med samhället och är en del av den. I de förskolorna vi fick förmånen att besöka kunde man tydligt se engagemanget från pedagoger. Vi kunde se familjernas delaktighet. Hur skulle vårt arbete förändras om vi fick till ett större samarbete med samhället? Vi fostrar vår framtid och barnen är en del av det.

Inspirerande vecka

Vi fick en vecka fylld av inspiration om tanken kring delaktighet, inflytande och reell demokrati. Det blev också en vecka med många och långa reflektioner kring tanken på barndom och barnens rätt till den. För vem har huvudrollen i förskolan? Förundran över estetiska läroprocesser och det fantastiska arbetet som barn och pedagoger gör i sina ateljéer mötte oss från väggarna i förskolorna. Varje miljö bar spår av barns skapande, från individuella målningar till stora kollektiva, skapelser i lera och papier-maché, och allt dokumenterat av pedagoger och barn.

Bilder på saker barnen skapat.

Hösten har hittills inneburit att fortsätta hitta vår väg för att kunna förverkliga vår, Barrdalens enhets, tanke om barndom, delaktighet, inflytande och vår tanke om demokrati. Vi behöver inte härma, vi behöver hitta vår väg. För vi har upplevt på nära håll att en annan utbildning är möjlig. Vi vet!

Kontakt

Graciela Medina, pedagogista och ateljerista Djupedals förskola

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2023-11-28