Till innehållet

Språkutvecklande undervisning på nyrenoverade Sjöholmens förskola

Den 23 januari välkomnade vi barnen tillbaka till vår nyrenoverade förskola. En förskola där vi har försökt att skapa lärmiljöer som är inspirerande, utmanande och språkstödjande.

Bild på en avdelning på Sjöholmens förskola.

I Härryda kommun arbetar vi extra målmedvetet kring barns språkutveckling och för vår del på Sjöholmen innebär det bland annat följande:

  • Barnlitteratur/högläsning/boksamtal ska vara en central del i undervisningen.
  • Lärmiljöerna ska vara språk- och lekfrämjande.
  • Pedagogens medvetna förhållningsätt till barns lek ska stödja barnens språkutveckling. Alla pedagoger läser boken Låt leken främja språket av Margareta Öhman och har sedan professionssamtal kring innehållet.

Processledarutbildning

En av våra förskollärare går även en processledarutbildning tillsammans med andra kollegor i Härryda kommun, utbildningen leds av professor Sven Persson från Malmö universitet. Syftet med utbildningen är att den ska ge kompetens för att kunna leda kvalitets- och professionsutvecklande processer på sin förskola. Detta för att utveckla de pedagogiska relationerna och stödja barnens språkutveckling.

Bildstöd och ordrika miljöer

På Sjöholmen är bildstöd med tillhörande text/ord i versaler en central del i lärmiljön. På så sätt försöker vi väcka barnens nyfikenhet för skriftspråket och möjliggör ett fortsatt lärande. I varje lärzon har vi även skrivit en stödjande text för pedagogerna som på ett enkelt och kortfattat sätt beskriver pedagogens roll och uppgift för att stödja utifrån strävansmålen i läroplanen. Texten är även hjälpsam de gånger vi har vikarier i barngruppen.

Bild på lärmiljön på avdelningen Krabban

Matematik och konstruktionszon på avdelningen Krabban.

På Krabban, där våra yngsta kompisar går, har vi skapat en matematik och konstruktionszon där barnen ges möjlighet till att prova, utforska och bygga med olika byggmaterial i alla dess former. Pedagogens roll i lärzonen är att sätta ord på matematiska begrepp så som form, mängd, höjd, längd och antal. Vi ska också instruera, stötta och vara medutforskande tillsammans med barnen. På så sätt kan vi fånga spontana undervisningssituationer kopplat till matematik och samtidigt arbeta språkstödjande. 

Bild på lärmiljön på avdelningen svanen.

Bibliotekszonen på avdelningen Svanen.

På Svanen, där våra äldre kompisar går, har vi skapat en liten bibliotekszon för att stimulera barnen i att upptäcka och utforska bokens värld. Lärzonen stimulerar till vidare språkutveckling men även identitetsskapande. Vi har medvetet försökt att välja ut böcker utifrån ett intersektionellt perspektiv. Det vill säga att vi väljer böcker som speglar mångfald ur flera perspektiv exempelvis etnicitet, kön, ålder och kultur. I biblioteket landar vi pedagoger i både spontana och planerade lässtunder och boksamtal.

Barngruppen träffas även i tre mindre grupper varje vecka för en planerad högläsning. Ena gruppen har bland annat läst en kapitelbok om att tappa tänder. Vi utgick från barnens intresse då det är ett aktuellt ämne för barnen och de har många funderingar kring fenomenet.

I anslutning till högläsningen har vi sedan en planerad undervisning kopplat till bokens innehåll. I det här fallet blev det både ur ett naturvetenskapligt och matematiskt perspektiv – men även språkstödjande då vi hade boksamtal kopplat till kapitelboken.

Kontakt

Tomas Hubert, rektor Sjöholmens förskola

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2023-12-20