Till innehållet

Hur klassrumsmiljön och vardagen tog en ny vändning med PAX

Vår önskan är att ha en skola där alla elever får samma förutsättningar i klassrummet. Hindåsskolan arbetar för att alla elever oavsett bakgrund och behov ska få möjligheten till en skolgång där de finner glädje och styrka i att gå till skolan för att utvecklas och lära sig.

Bild på lektion där elever och pedagog gör v-tecknet

För att eleverna ska få samma förutsättningar i klassrummet är det en viktig grund att vi lärare arbetar med samma förhållningssätt. Att arbeta med PAX ger oss lärare en gemensam grund och gemensamma verktyg för hur vi möter våra elever i klassrummet. Alla har ännu inte kunnat gå utbildningen, men vi som har gjort det och är certifierade inom PAX kan bara säga wow.

Starten mot PAX

Höstterminen 2022 började jag arbeta i förskoleklass på Hindåsskolan. Jag har tidigare arbetat i förskola men kände stor motivation till att följa eleverna när de slutar förskolan och tar klivet in i skolans värld. Att arbeta i förskoleklass var nytt för mig och under höstterminen fick jag höra om PAX och önskade få en utbildning, vilket jag fick möjlighet att gå i januari 2023 och efter vårterminen var jag certifierad PAX-lärare.

Vad är PAX?

Som lärare i arbetet med PAX fokuserar du på positiv förstärkning. Ordet PAX använder läraren för att förstärka det som vi vill göra mer av i klassrummet. Men vi använder oss också av begreppet Bliim för att förtydliga vilka saker vi vill göra mindre av. För att elever och lärare ska veta vad de ska fokusera på, startar arbetet i PAX med att lärare och elever tillsammans skapar en vision för sitt klassrum. I visionen finns det fyra undergrupper, se, höra, känna och göra. Visionen sitter tydligt uppe i klassrummet så eleverna ser vad de vill göra mer av (PAX) och vad de vill göra mindre av (Bliim).

Till varje del under en lektion gör sedan läraren en minivision tillsammans med eleverna. För att göra en minivision använder jag mig utav PAX-stickor, glasspinnar med elevernas namn. Jag drar ett namn och låter den eleven säga en PAX eller Bliim som den vill att vi fokuserar på under just den här lektionen. Om eleven inte kommer på något att svara kan hen be om en livlina och då får eleven välja en klasskompis som istället svarar, sedan upprepar eleven som fick ordet för att bli uppmuntrad till att våga svara en annan gång.

Verktygen

Jag använder mig av flera olika verktyg under dagen för att få en tydlighet i klassrummet. PAX lyssna är det verktyg som används mest frekvent under en dag. Jag har ett munspel jag spelar i för att få elevernas uppmärksamhet, det blir då en tydlighet för dem att jag vill säga något. När jag spelar i munspelet lägger eleverna ner sina pennor, tittar på mig och gör v-tecknet med sina händer.

PAX röster är även det ett verktyg som används frekvent. Det finns fem olika röster vi använder och dessa är:

0 cm rösten – Inget ljud
10 cm rösten – Viskning
50 cm rösten – Dämpat tal
1 m rösten – Vanligt tal
5 m rösten – Högt tal

Inför varje del av en lektion väljer eleverna en röst som är PAX för det arbetet vi ska göra. Ibland vill de kunna hjälpas åt och väljer då 10 cm eller 50 cm rösten, men ibland vill de göra sitt arbete på egen hand och väljer då 0 cm rösten.

Under lektionens gång går jag runt i klassrummet och uppmuntrar PAX. Jag använder mig utav ett PAX/Bliim kort där jag uppmuntrar de elever som gör PAX genom att peka tummen upp på kortet, eller påpekar ett Bliim, hand på kortet, för att därefter uppmuntra eleven när hen sedan gör PAX. Det här sker i tystnad. Jag har också PAX klistermärken på elevernas platser för att ge enskilda PAX eller Bliim.

För att uppmuntra och förstärka elevernas PAX använder jag mig av PAX överraskningar. Jag drar en kort aktivitet på ca 30 sek ur en hemlig påse. Jag använder en PAX timer för att starta och tydligt visa när aktiviteten är slut. Här kommer också munspelet in då jag spelar i det när timern piper. Eleverna går tillbaka till sin plats, tittar på mig och gör v-tecken för att få instruktioner om vad nästa steg är.

Utöver att uppmuntra eleverna med mitt PAX/Bliim kort använder jag mig också utav PAX hissningar. Här skriver jag ner vad för PAX jag har sett eleven göra och jag tackar eleven för att hen gjort PAX i klassrummet. Dessa hissningar tar eleverna sedan med sig hem och kan visa upp för vårdnadshavare. Eleverna får senare skriva hissningar till varandra.

PAX - spelet

När jag hade implementerat PAX med eleverna var det dags för oss att börja med PAX-spelet. Det är egentligen samma princip som i att göra en minivision, men i det här fallet arbetar klassen tillsammans mot ett gemensamt mål, eleverna är indelade i grupper och följer de PAX som är i minivisionen för denna lektion. När tiden är slut får alla grupper som fått max tre Bliim delta i en överraskning. Varje spels tid lägger vi samman i en pott där eleverna i slutet av veckan eller månaden får ta del av sitt mål.

Vändningen med PAX

I mitt klassrum såg jag en stor förändring hos hela klassen efter att vi börjat arbeta med PAX. I starten av förskoleklass var det mycket prat och spring samt att jag såg att det var svårt för eleverna att bara lyssna på det jag sa. Då det finns många tydliga och konkreta verktyg i PAX var det lätt för eleverna att följa med i klassrummet och det blev tydligt för dem hur deras arbete hjälper varandra men också dem själva. Tillsammans kunde de skapa en klassrumsmiljö att trivas i, det var inte bara jag som lärare som sa till dem vad det skulle göra, utan de var alltid en del av dagens upplägg.

I slutet av vårterminen började vi med PAX-spelet. Det som blev tydligt i klassrummet var att eleverna ville spela och utmana sig själva. När vi startade med spelet gjorde vi det i kanske 2-3 minuter/spel. När eleverna kommit in i det ville de spela längre och med mer utmanande PAX. I just min klass var det många som tyckte det var svårt med 0 cm rösten då de gärna ville få möjligheten att prata genom att hjälpa varandra. Men efter att vi spelat PAX-spelet ett tag ville de utmana sig och gärna använda 0 cm rösten i ett tio minuter långt spel.

Jag såg också hur dynamiken i klassrummet förändrades när jag började dela ut PAX och tydligt uppmuntrade beteende vi ville göra mer av. Många elever ville vara den som blev lyft i klassrummet genom att få höra ”Tack för att du gjorde PAX genom att lyssna på munspelet, kolla på mig och göra v-tecknet.”

Den här formen av uppmuntran ser jag smittar av sig hos eleverna. Genom att jag säger vad jag förväntar mig av eleverna gör de likadant, de inser att jag inte ger någon uppmärksamhet mot Bliim, utan att jag väljer att se PAX.

Självklart delar jag ut Bliim i klassen. Men det sker under tystnad och en mot en. När jag sedan ser att eleven i fråga börjat göra PAX är jag snabbt tillbaka för att uppmuntra.

Många vårdnadshavare kom fram till mig i slutet av läsåret och tackade för ett fint samarbete, men lyfte också att eleverna hemma har berättat om PAX med glädje.

Hur går vi vidare på skolan

Nu är vi många fler som är utbildade och certifierade PAX-lärare på Hindåsskolan. Det känns tryggt att vi är många som arbetar med samma förhållningssätt på skolan. Jag ser en stabilitet i att när jag släpper mina elever från förskoleklass till årskurs ett så finns det en likvärdighet för eleverna. Det gäller för oss i förskoleklass att få eleverna redo och mogna för att börja årskurs ett och om vi arbetar likvärdigt med lärarna i årskurs 1-3 så blir inte klivet för eleverna så stort. Målet är att skapa en klass som med glädje startar sommarlovet och går mot ett nytt kapitel. Mitt arbete med PAX skapade en trygg klass och när vår skolpsykolog var och observerade fick jag till mig att han ”aldrig har sett en förskoleklass vara så skolredo som den här.”

Jag hoppas att Härryda kommun kommer satsa på PAX och jag hoppas att vi på Hindåsskolan fortsätter att utbilda mina kollegor. Det här är ett arbetssätt som fungerar om du aktivt arbetar tillsammans med eleverna.

Kontakt

Pernilla Eliasson, lärare i förskoleklass, Hindåsskolan

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-02-22