Till innehållet

På Rävlandaskolan står AI på schemat

Tänk att vi får uppleva en tid som denna! Det största teknologiska språnget, till och med större än internet, görs nu. Det vete sjutton om inte till och med hjulet ligger i lä! För första gången kan vi inte förutse hur våra barns vuxenliv kommer att se ut. Det enda vi vet är att de flesta aspekter av arbetslivet och antagligen privatlivet kommer att se mycket annorlunda ut än nu.

Bild på ett diplom.

När våra elever ska ut i arbetslivet kommer artificiell intelligens att finnas inom alla delar av samhället. De som bemästrar denna teknologi kommer att ha stora fördelar, medan de som inte gör det riskerar att stå utanför viktiga delar av framtidens arbetsmarknad. Så kan vi inte ha det. Det är vi, skolan, som har i uppgift att förbereda våra ungdomar för denna framtid. Det ansvaret väger tungt.

Ett digitalt kunskapskliv

Skolans kompensatoriska uppdrag har sällan varit viktigare än nu. När AI-verktyg blir allt mer avgörande för inlärning och utveckling, riskerar vi att skapa nya kunskapsklyftor i samhället. Medan vissa elever har föräldrar som aktivt uppmuntrar användningen av AI-verktyg och guidar sina barn i den digitala världen, kommer andra från hem där det finns en skepticism eller osäkerhet kring denna teknologi. Det är här skolan måste kliva fram och ta sitt ansvar för att förhindra att digital kompetens inom AI, så kallad AI-litteracitet, blir ytterligare en klassmarkör.

Från teori till praktik

På Rävlandaskolans högstadium har vi under det senaste året arbetat fram en plan för hur vi ska förhålla oss till digitalisering i allmänhet och AI i synnerhet. Efter att vi lärare fördjupat oss i ämnet genom workshops och kollegialt lärande har vi nu landat i ett förhållningssätt som inkluderar användningen av artificiell intelligens. Nu är det dags att bjuda in eleverna. Vi har därför sjösatt ett utbildningsprojekt som ska ge alla högstadieelever en grundläggande förståelse för AI-teknologi. Vi vill att de ska ha ett någorlunda gemensamt utgångsläge så att de lättare ska kunna använda AI i sitt dagliga lärande. Under läsåret 24/25 kommer alla elever att under fem lektioner lära sig vad AI är och hur det kan användas. De kommer förhoppningsvis utveckla en hälsosam, nyanserad syn på risker och möjligheter och framför allt få en större möjlighet att hitta nya vägar till kunskap.

I fokus under dessa fem lektioner står:

  • Etiska aspekter och källkritik.
  • Desinformation och dess konsekvenser.
  • Praktisk övning i att formulera effektiva prompter.
  • Hur AI kan fungera som en “Study buddy” som anpassar förklaringar efter elevens intressen och kunskapsnivå?
  • Bildmanipulation, deep fake och algoritmers påverkan i sociala medier.

Vi testar, förundras, utvärderar och lär tillsammans. Efter avslutad kurs traskar eleverna vidare genom högstadiet utrustade med kunskap, insikt och en större möjlighet till likvärdig skolgång och framtid. Och dessutom, nog så viktigt, ett diplom!
Häng på ni också!

Kontakt

Liselotte Åkerfelt, 1:e-lärare Rävlandaskolan

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2025-05-20