Till innehållet

Fif-mässan – för en likvärdig undervisning i fritidshemmet

För tredje året i rad hölls nyligen minimässan Fritidshem i fokus (Fif). Mässan hölls i Landvetters kulturhus och arrangerades av och för Härryda kommuns fritidshem. Mässan är initierad och organiserad av Fif-gruppen som verkar för kommunens fritidshems kvalitet i undervisningen.

Bild på mässlokalen.

Syfte

Tanken är att gruppen ska bestå av två lärare i fritidshem från varje enhet i kommunen. Fif-gruppen syftar dels till att skapa förutsättningar för en likvärdig undervisning i kommunens fritidshem, dels till att skapa förutsättningar för att fritidshemmen ska utvecklas i riktning mot visionen Sveriges bästa skola. Mässan är en del i det arbetet och i de pedagogiska förmiddagar som syftar till kompetensutveckling för alla medarbetare som arbetar på kommunens fritidshem.

Samverkan, delaktighet och inflytande

Under två mässdagar presenterade alla fritidshem i kommunen valda delar av sin verksamhet. Detta för att dela, lära och inspireras av varandras arbeten. Temat för mässan i år var samverkan, delaktighet och inflytande utifrån enheternas verksamhet.
Min eminenta kollega Lisa Skoog sa att:

- Mässan är ett värdefullt tillfälle att få och ta inspiration från kompetenta medarbetare på andra enheter samtidigt som man får möjlighet att reflektera över den egna verksamheten med dess struktur och innehåll.

Det är mötena med engagerade, kunniga och inspirerande medarbetare man inte alltid möter som berikar oss. Vi får nya insikter om oss själva och vår verksamhet, nya infallsvinklar att ta oss framåt och som kan förädla den verksamhet vi verkar inom.

Hindås skolas del

Vad händer när du, varje dag i din verksamhet, kan inspireras av och diskutera med kompetenta medarbetare som utmanar dig, ditt ledarskap, din verksamhet och ditt förhållningssätt samt att ni får förutsättningar, forum och tid för att göra det? Just den biten var vad Hindås skolas fritidshem valde att visa upp på mässan. Formatet för och
strävan efter likvärdighet i undervisningen på skolans fyra olika fritidshem. Det vi lyfte fram var det arbetet och vad som mynnar ut i dessa processer som sker på daglig basis på fritidshemmen. Framför allt det som sker bakom kulisserna. Hur vi arbetar för att ta vara på
varandras kompetens, att få med alla på tåget, dela och lära med varandra och systematiskt arbeta tillsammans med gemensamma teman och projekt, förhållningssätt samt de gemensamma loven.

Attityden med och till varandra, förhållningssätt och syn på teamwork är oerhört viktiga beståndsdelar i verksamheten. Framför allt med tanke på att kraven skärpts, elevgrupper har blivit större och personaltätheten blivit lägre med tiden. När de mjuka värdena är
på plats, när vi jobbar med varandra, skapar vi tillsammans synergieffekter i verksamheten. Synergieffekter skapar förutsättningar för att ett plus ett kan bli tre i stället för två. Det skapas när vi på olika sätt tillsammans samverkar för att nå ett gemensamt positivt mål och det behövs i vårt dagliga arbete, framför allt när förutsättningarna i verksamheten förändras.

Bild på en utställningsmonter.

Reflektioner

Efter två korta men intensiva dagar gick jag från mässan och gjorde ett eget bokslut i huvudet. Nu har vi haft detta format i tre år och några röster från mässan höjdes och menade att vi kanske är klara med det här formatet. Så skulle det kunna vara, men jag tror inte att det är formatet i sig eller något specifikt innehåll som är viktigt. Jag tror att det handlar om att det faktiskt finns ett format med ett genomtänkt riktat innehåll och en tydlig målbild där vi alla kan samlas och jobba mot. Där vi kan inspireras av varandra.

Jag samlade på mig ett par bilder, några nya pysselidéer och aktiviteter som direkt kommer berika eleverna jag arbetar med. Men det är inte egentligen det jag tog med mig. Det var alla diskussioner tillsammans med kompetenta medarbetare som berikat mig, det kollegiala utbytet. Så många bra diskussioner med grymma medarbetare.

Jag gick därifrån med en rak rygg och huvudet högt dels för att jag är stolt över vårt arbete på Hindås skola, dels för att jag är stolt över att få vara en del av alla fritidshem i Härryda kommun. Vilka fritidshem vi har. Jag har världens bästa yrke och jag upplever att många jag diskuterar med tycker samma sak. Vilken ynnest att få arbeta med det vi gör och vilket fantastiskt arbete vi gör. Vilken skillnad vi gör för så många elever. Tillsammans är vi starka, vi ska bara ta vara på varandras kompetenser, goda tankar och idéer som finns runt om i kommunen. Tänk vilka synergieffekter vi då kan skapa tillsammans, där ett plus ett blir tre – mot visionen, Sveriges bästa skola och Sveriges bästa fritidshem.

Kontakt

Christian Skytting, lärare i fritidshem

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-10-04