Till innehållet

Djupedalskolan är på tårna

För ett par veckor sedan fick jag möjlighet att inför rektorsgruppen i kommunen berätta om vår skolas arbete med digitalisering och förberedelserna inför digitala nationella prov* (DNP). Torkel Klingberg beskriver digitaliseringen som en transformativ revolution som redan påverkar samhället, skolan och inte minst vår profession.

Bild på Djupedalsskolan

Digitaliseringen en del i det systematiska kvalitetsarbetet

För att lyckas hänga med i de förändringar vi inom skolan står inför så är vår helhetsidé på Djupedalskolan att integrera digitaliseringen med vårt kollegiala arbete (SKA). Skolans infrastruktur när det gäller digitaliseringen har vi delat upp i två huvudsakliga spår:

  1. Teknik
  2. Rektor, lärares och elevers digitala kompetens, där det sistnämnda är det som står i fokus när vi pratar om digitalisering.

En viktig förutsättning har varit att skapa en kultur och arena där vår utgångspunkt är att vi äger vår digitaliseringsvision med det centrala syftet att ge våra elever de bästa möjliga förutsättningarna att ta till sig den digitala kompetens som beskrivs i våra styrdokument och i ämnesplanerna.

En viktig ledarhandling har varit att organisera och klargöra roller över vem som ansvarar för vad samt sätta en tydlig utvecklings- och provorganisation. Utvecklingsorganisationens uppdrag är att stödja, fortbilda och handleda all personal till en kvalitativ digital kompetens som i förlängning ska ge våra elever rätt förutsättningar att lyckas. Att arbeta med generell och specifik digital kompetens sker kontinuerligt och med tydlig ledning av processerna.

Bild på hur man arbetar med digital kompetens på Djupedalsskolan.

Motstånd förvandlas till drivkraft

Att vara nyfiken som rektor i lärandeprocessen är underskattat då motståndet vi möter ofta står för något som behöver undersökas närmare. Motståndet blir rektors drivkraft att fördjupa sig i hur vi kan gå vidare. I vårt fall fick vi genom en undersökning av lärares användning av digitala verktyg, program eller assisterande teknik svar på att motståndet handlade om en okunskap om hur verktyget, programmet eller tekniken kunde ge fördelar i undervisningen. Att synliggöra integreringsvinsterna med användningen av digitaliseringens möjligheter i undervisningen har varit en framgångsfaktor för att få med alla på vår nyfikna resa!

Digitaliseringen är komplex och kräver ett välutvecklat samarbete mellan rektor, administration, nyckelpersoner, lärledare, utvecklings- och arbetsorganisation. Att bevara lärares pedagogiska friutrymme men samtidigt styra in och uppmuntra till variation i undervisningen med digitala inslag kräver fin balans och ett förtroendefullt klimat. Att lägga oändlig tid på att prata om hinder för att lyckas ser vi som förlorad tid. Att bevara vårt fokus på det vi kan påverka är en vinst i sig och det gör mig till en väldigt stolt rektor utifrån vårt nuläge.

Vi är på tårna, vi längtar!

- Innovation is the ability to see change as an opportunity - not a threat.
Steve Jobs

Fotnot:
Digitala Nationella Prov

Just nu pågår förberedelser i hela landet inför att de nationella proven samt bedömnings-stöd ska digitaliseras. Så också i Härryda kommun.

Först ut, våren 2024, är de nya betygsstödjande bedömningsstöden i årskurs 6. Därefter digitaliseras de flesta nationella proven successivt. För att eleverna ska kunna genomföra bedömningsstöden och nationella proven digitalt behöver alla skolor ha nödvändig teknik och kompetens på plats. Arbetet med detta pågår just nu framför allt på huvudmanna- och rektorsnivå. Under 2024 kommer utbildningsinsatser för lärare genomföras.

Syftet med digitaliseringen

Syftet med att digitalisera bedömningsstöd och nationella prov är att göra det enklare för skolor att administrera och hantera proven. Målet är att det ska leda till:

  • minskad arbetstid för bedömning och resultathantering
  • automatisk inrapportering av provresultat
  • att flera delar av kurs- och ämnesplaner kan prövas i proven
  • ökad användbarhet och tillgänglighet för elever med funktionsnedsättning genom tekniska lösningar
  • förenklad data- och resultathantering.

Läs mer på Skolverkets sidor om digitala nationella prov Länk till annan webbplats.

Kontakt

Aleksandar Kovacevic, rektor Djupedalskolan

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2023-11-10